Zitate von Mahátma Gándhí

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Mahátma Gándhí

Geburtstag: 2. Oktober 1869
Todesdatum: 30. Januar 1948
Andere Namen:Móhandás Karamčand Gándhí

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Mohandas Karamchand Gandhi war ein indischer Rechtsanwalt, Widerstandskämpfer, Revolutionär, Publizist, Morallehrer, Asket und Pazifist.

Zu Beginn des 20. Jahrhunderts setzte sich Gandhi in Südafrika gegen die Rassentrennung und für die Gleichberechtigung der Inder ein. Danach entwickelte er sich ab Ende der 1910er Jahre in Indien zum politischen und geistigen Anführer der indischen Unabhängigkeitsbewegung. Gandhi forderte die Menschenrechte für Unberührbare und Frauen, er trat für die Versöhnung zwischen Hindus und Muslimen ein, kämpfte gegen die koloniale Ausbeutung und für ein neues, autarkes, von der bäuerlichen Lebensweise geprägtes Wirtschaftssystem. Die Unabhängigkeitsbewegung führte mit gewaltfreiem Widerstand, zivilem Ungehorsam und Hungerstreiks schließlich das Ende der britischen Kolonialherrschaft über Indien herbei , verbunden mit der Teilung Indiens. Ein halbes Jahr danach fiel Gandhi einem Attentat zum Opfer.

Gandhi musste in Südafrika und Indien insgesamt acht Jahre in Gefängnissen verbringen. Seine Grundhaltung Satyagraha, das beharrliche Festhalten an der Wahrheit, umfasst neben Ahimsa, der Gewaltlosigkeit, noch weitere ethische Forderungen wie etwa Swaraj, was sowohl individuelle als auch politische Selbstkontrolle und Selbstbestimmung bedeutet.

Schon zu Lebzeiten war Gandhi weltberühmt, für viele ein Vorbild und so anerkannt, dass er mehrmals für den Friedensnobelpreis nominiert wurde. In seinem Todesjahr wurde dieser Nobelpreis symbolisch nicht vergeben.

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Zitate Mahátma Gándhí

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Citát „Wo Liebe wächst, gedeiht Leben - wo Hass aufkommt droht Untergang.“

„Das Volk ergreift man nicht mit dem Verstand, sondern mit dem Herzen.“

—  Mahátma Gándhí
zitiert in: „Denkverbot, was Religion bedeutet.“, zitiert nach Hubertus Mynarek, „Gedanken zur Logik der Macht“, aus: „Aufklärung und Kritik“ 1/1998, S. 27 ff.

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„I want you to fight Nazism without arms, or, if I am to retain the military terminology, with non-violent arms.“

—  Махатма Ганди
Context: I do not want Britain to be defeated, nor do I want her to be victorious in a trial of brute strength, whether expressed through the muscle or the brain. Your muscular bravery is an established fact. Need you demonstrate that your brain is also as unrivaled in destructive power as your muscle? I hope you do not wish to enter into such an undignified competition with the Nazis. I venture to present you with a nobler and a braver way, worthy of the bravest soldier. I want you to fight Nazism without arms, or, if I am to retain the military terminology, with non-violent arms. I would like you to lay down the arms you have as being useless for saving you or humanity. You will invite Herr Hitler and Signor Mussolini to take what they want of the countries you call your possessions. Let them take possession of your beautiful island, with your many beautiful buildings. You will give all these, but neither your souls, nor your minds. If these gentlemen choose to occupy your homes, you will vacate them. If they do not give you free passage out, you will allow yourself, man, woman and child, to be slaughtered, but you will refuse to owe allegiance to them. This process or method, which I have called non-violent non-co-operation, is not without considerable success in its use in India. Your representatives in India may deny my claim. If they do, I shall feel sorry for them. <!-- They may tell you that our non-co-operation was not wholly non-violent, that it was born of hatred. If they give that testimony, I won’t deny it. Had it been wholly non-violent, if all the non-co-operators had been filled with goodwill towards you, I make bold to say that you who are India’s masters would have become her pupils and, with much greater skill than we have, perfected this matchless weapon and met the German and Italian friends’ menace with it. Indeed the history of Europe during the past few months would then have been written differently. Europe would have been spared seas of innocent blood, the rape of so many small nations, and the orgy of hatred.

„I believe in the essential unity of man and for that matter of all that lives.“

—  Махатма Ганди
Context: I do not believe as the friend seems to do that an individual may gain spiritually and those who surround him suffer. I believe in advaita [nonduality], I believe in the essential unity of man and for that matter of all that lives. Therefore I believe that if one man gains spiritually, the whole world gains with him and if one man falls, the whole world falls to that extent. Young India (4 December 1924)

„An unjust law is itself a species of violence.“

—  Махатма Ганди
Context: An unjust law is itself a species of violence. Arrest for its breach is more so. Now the law of nonviolence says that violence should be resisted not by counter-violence but by nonviolence. This I do by breaking the law and by peacefully submitting to arrest and imprisonment. Non-Violence in Peace & War (1962) Vol. 2, edited by Mahadev Haribhai Desai, p. 144

„It is impossible for me to reconcile myself to the idea of conversion after the style that goes on in India and elsewhere today.“

—  Махатма Ганди
Context: It is impossible for me to reconcile myself to the idea of conversion after the style that goes on in India and elsewhere today. It is an error which is perhaps the greatest impediment to the world’s progress toward peace … Why should a Christian want to convert a Hindu to Christianity? Why should he not be satisfied if the Hindu is a good or godly man? Collected Works of Mahatma Gandhi Harijan (30 January 1937)

„The Allah of Islam is the same as the God of Christians and the Ishwara of Hindus.“

—  Махатма Ганди
Context: The Allah of Islam is the same as the God of Christians and the Ishwara of Hindus. Even as there are numerous names of God in Hinduism, there are as many names of God in Islam. The names do not indicate individuality but attributes, and little man had tried in his humble way to describe mighty God by giving Him attributes, though He is above all attributes, Indescribable, Inconceivable, Immeasurable. Living faith in this God means acceptance of the brotherhood of mankind. It also means equal respect for all religions. Harijan, 14-5-1938, pp. 110-11; In: My God (1962), Chapter 13. Pathways of God http://www.mkgandhi.org/god/mygod/pathwaystogod.html, Printed and Published by: Jitendra T. Desai, Navajivan Mudranalaya, Ahemadabad-380014 India

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