Zitate von Mahátma Gándhí

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Mahátma Gándhí

Geburtstag: 2. Oktober 1869
Todesdatum: 30. Januar 1948
Andere Namen:Móhandás Karamčand Gándhí

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Mohandas Karamchand Gandhi war ein indischer Rechtsanwalt, Widerstandskämpfer, Revolutionär, Publizist, Morallehrer, Asket und Pazifist.

Zu Beginn des 20. Jahrhunderts setzte sich Gandhi in Südafrika gegen die Rassentrennung und für die Gleichberechtigung der Inder ein. Danach entwickelte er sich ab Ende der 1910er Jahre in Indien zum politischen und geistigen Anführer der indischen Unabhängigkeitsbewegung. Gandhi forderte die Menschenrechte für Unberührbare und Frauen, er trat für die Versöhnung zwischen Hindus und Muslimen ein, kämpfte gegen die koloniale Ausbeutung und für ein neues, autarkes, von der bäuerlichen Lebensweise geprägtes Wirtschaftssystem. Die Unabhängigkeitsbewegung führte mit gewaltfreiem Widerstand, zivilem Ungehorsam und Hungerstreiks schließlich das Ende der britischen Kolonialherrschaft über Indien herbei , verbunden mit der Teilung Indiens. Ein halbes Jahr danach fiel Gandhi einem Attentat zum Opfer.

Gandhi musste in Südafrika und Indien insgesamt acht Jahre in Gefängnissen verbringen. Seine Grundhaltung Satyagraha, das beharrliche Festhalten an der Wahrheit, umfasst neben Ahimsa, der Gewaltlosigkeit, noch weitere ethische Forderungen wie etwa Swaraj, was sowohl individuelle als auch politische Selbstkontrolle und Selbstbestimmung bedeutet.

Schon zu Lebzeiten war Gandhi weltberühmt, für viele ein Vorbild und so anerkannt, dass er mehrmals für den Friedensnobelpreis nominiert wurde. In seinem Todesjahr wurde dieser Nobelpreis symbolisch nicht vergeben.

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Zitate Mahátma Gándhí

Citát „Wo Liebe wächst, gedeiht Leben - wo Hass aufkommt droht Untergang.“
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„Das Volk ergreift man nicht mit dem Verstand, sondern mit dem Herzen.“

—  Mahátma Gándhí
zitiert in: „Denkverbot, was Religion bedeutet.“, zitiert nach Hubertus Mynarek, „Gedanken zur Logik der Macht“, aus: „Aufklärung und Kritik“ 1/1998, S. 27 ff.

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„Seven social sins: politics without principles, wealth without work, pleasure without conscience, knowledge without character, commerce without morality, science without humanity, and worship without sacrifice.“

—  Махатма Ганди
Context: Seven social sins: politics without principles, wealth without work, pleasure without conscience, knowledge without character, commerce without morality, science without humanity, and worship without sacrifice. A list closing an article in Young India (22 October 1925); Collected Works of Mahatma Gandhi Vol. 33 (PDF) p. 135 http://www.gandhiserve.org/cwmg/VOL033.PDF Variant: The seven blunders that human society commits and cause all the violence: wealth without work, pleasure without conscience, knowledge without character, commerce without morality, science without humanity, worship without sacrifice, and politics without principles<!--PLURAL-->. A written list given to his departing grandson Arun Gandhi (October 1947), as quoted in Marriot (Spring 1998; p.5) http://marriottschool.uberflip.com/h/i/16655510-spring-1998-exchange. <!--NAMECHECKING VARIANTS TO AVOID UNSOURCED BACK-AND-FORTH ""CORRECTIONS"" TO THE ABOVE-->Some alternative or erroneous translations exist that use intros ""There are seven sins in the world:"", ""Seven Blunders of the world:"", ""The things that will destroy us are"", and items ""politics without principle<!--SINGULAR-->"", ""education without character"", or ""business without morality"". The list was originally written by a Socialist clergyman in England in March 1925 and was passed along to Gandhi, who published it later that year, as detailed in this article http://quezi.com/21020.

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„I am not pleading for India to practice nonviolence because it is weak. I want her to practice nonviolence being conscious of her strength and power.“

—  Махатма Ганди
Context: Nonviolence in its dynamic condition means conscious suffering. It does not means meek submission to the will of the evil-doer, but it means the putting of one's whole soul against the will of the tyrant. Working under this law of being, it is possible for a single individual to defy the whole might of an unjust empire to save his honor, his religion, his soul and lay the foundation for the empire's fall or its regeneration. And so I am not pleading for India to practice nonviolence because it is weak. I want her to practice nonviolence being conscious of her strength and power. No training in arms is required for realization of her strength. We seem to need it because we seem to think that we are but a lump of flesh. I want India to recognize that she has a soul that cannot perish and that can rise triumphant above every physical weakness and defy the physical combination of a whole world.

„I know of no single case in which it has failed.“

—  Махатма Ганди
Context: This is no appeal made by a man who does not know his business. I have been practising with scientific precision non-violence and its possibilities for an unbroken period of over fifty years. I have applied it in every walk of life, domestic, institutional, economic and political. I know of no single case in which it has failed. Where it has seemed sometimes to have failed, I have ascribed it to my imperfections. I claim no perfection for my self. But I do claim to be a passionate seeker after Truth, which is but another name for God. In the course of the search the discovery of non-violence came to me. Its spread is my life-mission. I have no interest in living except for the prosecution of that mission.

„It is also a warning. It is a warning that, if nobody reads the writing on the wall, man will be reduced to the state of the beast, whom he is shaming by his manners.“

—  Махатма Ганди
Context: This war has descended upon mankind as a curse and a warning. It is a curse inasmuch as it is brutalizing man on a scale hitherto unknown. All distinctions between combatants and noncombatants have been abolished. No one and nothing is to be spared. Lying has been reduced to an art. Britain was to defend small nationalities. One by one they have vanished, at least for the time being. It is also a warning. It is a warning that, if nobody reads the writing on the wall, man will be reduced to the state of the beast, whom he is shaming by his manners. I read the writing when the hostilities broke out. But I had not the courage to say the word. God has given me the courage to say it before it is too late.

„I object to violence because, when it appears to do good, the good is only temporary, the evil it does is permanent.“

—  Махатма Ганди
Context: There is no principle worth the name if it is not wholly good. I swear by non-violence because I know that it alone conduces to the highest good of mankind, not merely in the next world, but in this also. I object to violence because, when it appears to do good, the good is only temporary, the evil it does is permanent. Young India (21 May 1925)

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