Zitate von Epikur

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Epikur

Geburtstag: 10. Februar 341 v.Chr
Todesdatum: 269 v.Chr
Andere Namen: Epikur von Samos, Epikúros

Epikur war ein griechischer Philosoph und Begründer des Epikureismus. Diese im Hellenismus parallel zur Stoa entstandene philosophische Schule hat durch die von Epikur entwickelte hedonistische Lehre seit ihren Anfängen zwischen Anhängern und Gegnern polarisierend gewirkt. Sie war und ist durch ein verbreitetes Missverständnis des epikureischen Lustbegriffs Fehldeutungen ausgesetzt. Nach dem griechischen Wort für Garten , in dem Epikur und seine Anhänger sich versammelten, wird dessen Schule auch Kepos genannt.

Werk

Zitate Epikur

„Das schauerlichste Übel also, der Tod, geht uns nichts an; denn solange wir existieren, ist der Tod nicht da, und wenn der Tod da ist, existieren wir nicht mehr.“

—  Epikur, Brief an Menoikeus

Brief an Menoikeus, 125, überliefert in der Epikur-Biographie im 10. Buch der ca. 220 n. Chr. entstandenen antiken Philosophiegeschichte "Leben und Lehren berühmter Philosophen" von Diogenes Laertios; Übersetzung von Olof Gigon, philo.uni-saarland http://www.philo.uni-saarland.de/people/analytic/strobach/alteseite/veranst/therapy/epikur.html
Original griech.: "τὸ φρικωδέστατον οὖν τῶν κακῶν ὁ θάνατος οὐδὲν πρὸς ἡμᾶς͵ ἐπειδήπερ ὅταν μὲν ἡμεῖς ὦμεν͵ ὁ θάνατος οὐ πάρεστιν͵ ὅταν δὲ ὁ θάνατος παρῇ͵ τόθ΄ ἡμεῖς οὐκ ἐσμέν."

Citát „Die schönste Frucht der Gerechtigkeit ist Seelenfrieden.“

„Die schönste Frucht der Gerechtigkeit ist Seelenfrieden.“

—  Epikur

Philosophie der Freude, Kröner Verlag, Stuttgart, 1973, S. 74

„Der Tod berührt uns nicht.“

—  Epikur

Hauptlehrsätze (Κύριαι Δόξαι), 2 und Brief an Menoikeus, 125

„Nichts ist dem genug, dem das Genügende zu wenig ist.“

—  Epikur

Philosophie der Freude, insel taschenbuch, 1988, S. 51

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„Lebt wohl und erinnert euch an meine Lehren.“

—  Epikur

Letzte Worte, zu seinen Schülern, 270 v.Chr.
Original griech.: «Χαίρετε, καὶ μέμνησθε τὰ δόγματα.»

„Jede Lust ist ein Gut, weil sie uns vertrauter Natur ist, doch sollte nicht jede gewählt werden - ebenso wie jeder Schmerz ein Übel ist, dennoch nicht jeder immer vermieden werden sollte.“

—  Epikur, Brief an Menoikeus

Brief an Menoikeus, 129, überliefert in der Epikur-Biographie im 10. Buch der ca. 220 n. Chr. entstandenen antiken Philosophiegeschichte "Leben und Lehren berühmter Philosophen" von Diogenes Laertios; Übersetzung von Olof Gigon, philo.uni-saarland http://www.philo.uni-saarland.de/people/analytic/strobach/alteseite/veranst/therapy/epikur.html
Original griech.: "πᾶσα οὖν ἡδονὴ διὰ τὸ φύσιν ἔχειν οἰκείαν ἀγαθόν͵ οὐ πᾶσα μέντοι αἱρετή· καθάπερ καὶ ἀλγηδὼν πᾶσα κακόν͵ οὐ πᾶσα δὲ ἀεὶ φευκτὴ πεφυκυῖα."

„No pleasure is in itself evil, but the things which produce certain pleasures entail annoyances many times greater than the pleasures themselves.“

—  Epicurus

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Variant translation: No pleasure is itself a bad thing, but the things that produce some kinds of pleasure, bring along with them unpleasantness that is much greater than the pleasure itself.
Sovereign Maxims

„Natural justice is a symbol or expression of usefulness, to prevent one person from harming or being harmed by another.“

—  Epicurus

31
Sovereign Maxims
Variante: Natural justice is a pledge of reciprocal benefit, to prevent one man from harming or being harmed by another.

„Where without any change in circumstances the things held to be just by law are seen not to correspond with the concept of justice in actual practice, such laws are not really just“

—  Epicurus

Sovereign Maxims
Kontext: Where without any change in circumstances the things held to be just by law are seen not to correspond with the concept of justice in actual practice, such laws are not really just; but wherever the laws have ceased to be advantageous because of a change in circumstances, in that case the laws were for that time just when they were advantageous for the mutual dealings of the citizens, and subsequently ceased to be just when they were no longer advantageous. (38)

„A happy and eternal being has no trouble himself and brings no trouble upon any other being; hence he is exempt from movements of anger and partiality, for every such movement implies weakness.“

—  Epicurus

1
Variant translations:
What is blessed and indestructible has no troubles itself, nor does it give trouble to anyone else, so that it is not affected by feelings of anger or gratitude. For all such things are signs of weakness. (Hutchinson)
The blessed and immortal is itself free from trouble nor does it cause trouble for anyone else; therefore it is not constrained either by anger of favour. For such sentiments exist only in the weak (O'Connor)
A blessed and imperishable being neither has trouble itself nor does it cause trouble for anyone else; therefore, it does not experience anger nor gratitude, for such feelings signify weakness. (unsourced translation)
Sovereign Maxims

„Let no one be slow to seek wisdom when he is young nor weary in the search of it when he has grown old. For no age is too early or too late for the health of the soul.“

—  Epicurus, Brief an Menoikeus

"Letter to Menoeceus" http://www.epicurus.net/en/menoeceus.html, as translated in Stoic and Epicurean (1910) by Robert Drew Hicks, p. 167
Variant translation: Let no one delay to study philosophy while he is young, and when he is old let him not become weary of the study; for no man can ever find the time unsuitable or too late to study the health of his soul. And he who asserts either that it is not yet time to philosophize, or that the hour is passed, is like a man who should say that the time is not yet come to be happy, or that it is too late. So that both young and old should study philosophy, the one in order that, when he is old, he many be young in good things through the pleasing recollection of the past, and the other in order that he may be at the same time both young and old, in consequence of his absence of fear for the future.
Kontext: Let no one be slow to seek wisdom when he is young nor weary in the search of it when he has grown old. For no age is too early or too late for the health of the soul. And to say that the season for studying philosophy has not yet come, or that it is past and gone, is like saying that the season for happiness is not yet or that it is now no more. Therefore, both old and young alike ought to seek wisdom, the former in order that, as age comes over him, he may be young in good things because of the grace of what has been, and the latter in order that, while he is young, he may at the same time be old, because he has no fear of the things which are to come. So we must exercise ourselves in the things which bring happiness, since, if that be present, we have everything, and, if that be absent, all our actions are directed towards attaining it.

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