Zitate von Julien Offray de La Mettrie

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Julien Offray de La Mettrie

Geburtstag: 12. Dezember 1709
Todesdatum: 11. November 1751
Andere Namen: Julien Offroy De La Mettrie

Julien Offray de La Mettrie war ein französischer Arzt und Philosoph. Bekanntheit erlangte er vor allem durch sein konsequent materialistisches Menschenbild, weswegen er seinen Zeitgenossen als enfant terrible der Aufklärung galt.

Zitate Julien Offray de La Mettrie

„Ziehen wir also den kühnen Schluss, dass der Mensch eine Maschine ist und dass es im ganzen Weltall nur eine Substanz gibt, die freilich verschieden modifiziert ist.“

—  Julien Offray de La Mettrie
L'Homme-Machine (Maschine Mensch), 1748, La Mettrie: Der Mensch eine Maschine. Übersetzung von Theodor Lücke. Reclam 2001, S. 94, ISBN 978-3150-181461.

„Die Menschen sind im allgemeinen von Natur aus böse. Ohne Erziehung gäbe es nur wenige gute Menschen.“

—  Julien Offray de La Mettrie
Discours sur le bonheur ou Le Souverain Bien (Anti-Sénèque), 1748, Bernd A. Laska: Über das Glück oder Das Höchste Gut (»Anti-Seneca«), LSR-Quellen Band 2, Nürnberg 1985/2002, ISBN 3-922058-30-2, S. 40 [65]. Original frz. : « En général, les hommes sont nés méchants; sans l’éducation, il y en aurait peu de bons; » - La Mettrie: Anti-Sénèque ou Discours sur le bonheur Gallica https://gallica.bnf.fr/ark:/12148/bpt6k6216339q/f173.image.texteImage, Œuvres philosophiques de La Mettrie, tome 2 Nouvelle édition, précédée de son éloge par Frédéric II, roi de Prusse, Berlin 1796.

„Trink, iss, schlafe schnarche, träume!“

—  Julien Offray de La Mettrie
Discours sur le bonheur ou Le Souverain Bien (Anti-Sénèque), 1748, Über das Glück oder Das Höchste Gut, »Anti-Seneca«, LSR-Quellen Band 2, herausgegeben und übersetzt von Bernd A. Laska, Nürnberg 1985/2002, S.112 [171]. (siehe Aufsatztitel: Michael Winter: Trink, iss, schlafe, träume! Über den Philosophen, Anarchisten und Hofnarren Julien Offray de La Mettrie. In: Zeit online https://www.zeit.de/1988/45/trink-iss-schlafe-traeume, 4. November 1988). Origianl frz.: « Bois, mange, dors, ronfle, rêve. » - La Mettrie: « Discours sur le bonheur ou Le Souverain Bien, Anti-Sénèque », 1748 (Über das Glück oder Das Höchste Gut, »Anti-Seneca«): « Bois, dors, ronfle, rêve. » https://books.google.de/books?id=hqgrOzx-JK0C&pg=PA176

„Behaupten wir also dreist, dass der Mensch eine Maschine ist und dass es in der ganzen Welt nur eine einzige verschieden geartete Wesenheit giebt.“

—  Julien Offray de La Mettrie
L'Homme-Machine (Maschine Mensch), 1748, La Mettrie: Der Mensch eine Maschine. Übersetzung durch Adolf Ritter. Berlin 1875, S. 79, www.zeno.org http://www.zeno.org/nid/2000920380X (Original frz.: « CONCLUONS donc hardiment que l'Homme est une machine ; & qu'il n'y a dans tout l'Univers qu'une seule substance diversement modifié ». – L'Homme-Machine), p. 108

„Die Welt wird nur dann glücklich sein, wenn sie atheistisch ist.“

—  Julien Offray de La Mettrie
L'Homme-Machine (Maschine Mensch), 1748, La Mettrie: Der Mensch eine Maschine. Übersetzung von Theodor Lücke. Reclam 2001, S.65, ISBN 978-3150-181461. Original frz.: « L'univers ne sera jamais heureux, à moins qu'il ne soit athée. » - L’Homme-Machine [69]

„Der Mensch ist eine Maschine, welche so zusammengesetzt ist, dass es unmöglich ist, sich zunächst von ihr eine deutliche Vorstellung zu machen und folglich sie zu definiren. Deshalb sind alle Untersuchungen theoretischer Natur, welche die grössten Philosophen angestellt haben, das heisst, indem sie gewissermassen auf den Flügeln des Geistes vorzugehen versuchten, vergeblich gewesen.“

—  Julien Offray de La Mettrie
L'Homme-Machine (Maschine Mensch), 1748, La Mettrie: Der Mensch eine Maschine. Übersetzung durch Adolf Ritter. Berlin 1875, S. 20, www.zeno.org http://www.zeno.org/nid/2000920380X Original frz.: « L'homme est une Machine si composée, qu'il est impossible de s'en faire d'abord une idée claire, & conséquemment de la définir. C'est pourquoi toutes les recherches que les plus grands Philosophes ont faites à priori, c'est à dire, en voulant se servir en quelque sorte des aîles de l'Esprit, ont été vaines. » – L'Homme-Machine p. 8

„But this opinion is but an hypothesis which he tried to adjust to the light of faith“

—  Julien Offray de La Mettrie
The Natural History of the Soul (1745), Context: Descartes, a genius made to blaze new paths and to go astray in them, supposed with some other philosophers that God is the only efficient cause of motion, and that every instant He communicates motion to all bodies. But this opinion is but an hypothesis which he tried to adjust to the light of faith; and in so doing he was no longer attempting to speak as a philosopher or to philosophers. Above all he was not addressing those who can be convinced only by the force of evidence.<!--p.158 Ch. V Concerning the Moving Force of Matter

„We have now but to prove a third attribute: I mean the faculty of feeling“

—  Julien Offray de La Mettrie
The Natural History of the Soul (1745), Context: We have now but to prove a third attribute: I mean the faculty of feeling which the philosophers of all centuries have found in this same substance.... [T]he Cartesians have made, in vain, to rob matter of this faculty. But in order to avoid insurmountable difficulties, they have flung themselves into a labyrinth from which they have thought to escape by this absurd system "that animals are pure machines." An opinion so absurd has never gained admittance among philosophers... Experience gives us no less proof of the faculty of feeling in animals than of feeling in men. Ch. VI Concerning the Sensitive Faculty of Matter

„It is not enough for a wise man to study nature and truth; he should dare state truth for the benefit of the few who are willing and able to think.“

—  Julien Offray de La Mettrie, buch Man a Machine
Man a Machine (1747), Context: It is not enough for a wise man to study nature and truth; he should dare state truth for the benefit of the few who are willing and able to think.<!--p. 85

„This is then another new faculty which might exist only potentially in matter, like all the others“

—  Julien Offray de La Mettrie
The Natural History of the Soul (1745), Context: [W]e must admit, with the same frankness, that we are ignorant whether matter has in itself the faculty of feeling, or only the power of acquiring it by those modifications or forms to which matter is susceptible; for it is true that this faculty of feeling appears only in organic bodies. This is then another new faculty which might exist only potentially in matter, like all the others which have been mentioned; and this was the hypothesis of the ancients, whose philosophy, full of insight and penetration, deserves to be raised above the ruins of the philosophy of the moderns.<!--p.160 Ch. VI Concerning the Sensitive Faculty of Matter

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„Among animals, some learn to speak and sing; they remember tunes, and strike the notes as exactly as a musician. Others, for instance the ape, show more intelligence… would it be absolutely impossible to teach the ape a language? I do not think so.“

—  Julien Offray de La Mettrie, buch Man a Machine
Man a Machine (1747), Context: Among animals, some learn to speak and sing; they remember tunes, and strike the notes as exactly as a musician. Others, for instance the ape, show more intelligence... would it be absolutely impossible to teach the ape a language? I do not think so.<!--pp.100-102

„Let us… take in our hands the staff of experience… To be blind and to think that one can do without this staff is the worst kind of blindness.“

—  Julien Offray de La Mettrie, buch Man a Machine
Man a Machine (1747), Context: Let us... take in our hands the staff of experience... To be blind and to think that one can do without this staff is the worst kind of blindness.<!--p. 89

„The ancients, persuaded that there is no body without a moving force, regarded the substance of bodies as composed of two primitive attributes.“

—  Julien Offray de La Mettrie
The Natural History of the Soul (1745), It was held that, through one of these attributes, this substance has the capacity for moving and, through the other, the capacity for being moved. Ch. V Concerning the Moving Force of Matter

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