Zitate von Pierre Joseph Proudhon

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Pierre Joseph Proudhon

Geburtstag: 15. Januar 1809
Todesdatum: 19. Januar 1865

Pierre-Joseph Proudhon [ˈpjɛʀ ʒoˈzɛf pʀuˈdɔ̃] war ein französischer Ökonom und Soziologe. Er gilt als einer der ersten Vertreter des solidarischen Anarchismus. Er setzte sich für die Abschaffung der Ausbeutung und der Herrschaft des Menschen über den Menschen ein, außerdem für Mutualismus und Föderalismus.

Vielzitiert ist der Satz „Eigentum ist Diebstahl“ aus seinem Werk Qu’est ce que la propriété? Ou recherches sur le principe du droit et du gouvernement.

Teilweise werden die Weiterentwickler seiner Theorie auch als Proudhonisten bezeichnet. Wikipedia

Werk

Bekenntnisse eines Revolutionärs
Bekenntnisse eines Revolutionärs
Pierre Joseph Proudhon

„Anarchie ist Ordnung ohne Herrschaft.“

—  Pierre Joseph Proudhon, buch Bekenntnisse eines Revolutionärs

Bekenntnisse eines Revolutionärs
Original franz.: "L'anarchie c'est l'ordre sans le pouvoir."
Unvollständige Quellenangabe

„Die Regierung des Menschen über den Menschen ist die Sklaverei. Wer immer die Hand auf mich legt, um über mich zu herrschen, ist ein Usurpator und ein Tyrann. Ich erkläre ihn zu meinem Feinde.“

—  Pierre Joseph Proudhon

Zitiert in Daniel Guérins Anarchismus - Begriff und Praxis, Suhrkamp Verlag 1967 Frankfurt am Main, Seite 17, Zeile 13-17
Unvollständige Quellenangabe

„Eigentum ist Diebstahl.“

—  Pierre Joseph Proudhon

Qu'est-ce que la propriété? Chapitre I
(Original franz.: "La propriété, c'est le vol!")
Bei Jacques-Pierre Brissot heisst es bereits 1780 in seiner anonym veröffentlichten Erstschrift, in Anspielung auf Voltaires Erzählung Der Mann mit den vierzig Talern: [...] wenn 40 Taler ausreichen, um unseren Lebensunterhalt zu sichern, dann ist der Besitz von 200.000 Talern ein offenbarer Diebstahl, eine Ungerechtigkeit (si quarante écus sont suffisants pour conserver notre existence, posséder deux cent mille écus est un vol évident, une injustice) [..]", in: Recherches philosophiques sur le droit de propriété considéré dans la nature, Paris 1780. S. 40 gallica.bnf.fr http://gallica.bnf.fr/ark:/12148/bpt6k6472q/f53.image
Was heißt Eigentum? (Qu’est ce que la propriété?, 1840)

„Freiheit ist Gleichheit, weil es Freiheit nur im gesellschaftlichen Zustande gibt, und es ohne Gleichheit keine Gesellschaft gibt.“

—  Pierre Joseph Proudhon

Qu'est-ce que la propriété?, Chapitre IV
Original franz.: "La liberté est égalité, parce que la liberté n’existe que dans l’état social, et que hors de l’égalité il n’y a pas de société."
Was heißt Eigentum? (Qu’est ce que la propriété?, 1840)

„Die Autorität ist also die erste soziale Idee des menschlichen Geschlechtes gewesen. Die zweite hat darin bestanden, unmittelbar an der Abschaffung der Autorität zu arbeiten.“

—  Pierre Joseph Proudhon, buch Bekenntnisse eines Revolutionärs

Bekenntnisse eines Revolutionärs 3, Wesen und Bestimmung der Regierung
Original franz.: "L’autorité , voilà donc quelle a été la première idée sociale du genre humain. Et la seconde a été de travailler immédiatement à l’abolition de l’autorité, [...]"
Bekenntnisse eines Revolutionärs (Les Confessions d’un révolutionnaire, 1849)

„Vom Standpunkt des Barbaren ist die Freiheit gleichbedeutend mit Isolierung.“

—  Pierre Joseph Proudhon, buch Bekenntnisse eines Revolutionärs

Bekenntnisse eines Revolutionärs 15, Bank des Volkes
Original franz.: "Au point de vue barbare, liberté est synonyme d’isolement: [...]"
Bekenntnisse eines Revolutionärs (Les Confessions d’un révolutionnaire, 1849)

„Die Politik ist die Wissenschaft von der Freiheit: die Beherrschung des Menschen durch den Menschen, gleichviel hinter welchem Namen sie sich verbergen mag, ist Unterdrückung, die höchste Vollkommenheit der Gesellschaft findet sich in der Vereinigung von Ordnung und Anarchie.“

—  Pierre Joseph Proudhon

Qu'est-ce que la propriété? Chapitre IV
Original franz.: "La politique est la science de la liberté: le gouvernement de l'homme par l'homme, sous quelque nom qu' il se déguise, est oppression; la plus haute perfection de la société se trouve dans l'union de l'ordre et de l' anarchie."
Was heißt Eigentum? (Qu’est ce que la propriété?, 1840)

„Regiert werden heißt, bei jedem Werk, bei jedem Handeln, bei jeder Bewegung festgestellt, registriert, zensiert, tarifiert, abgestempelt, geschätzt, mit Abgaben belegt, lizenziert, autorisiert, befürwortet, behindert, reformiert, korrigiert werden; es heißt, unter dem Vorwand des öffentlichen Nutzens und im Namen des allgemeinen Interesses besteuert, dressiert, gerupft, ausgenutzt, monopolisiert, bevollmächtigt, gedrängt, mystifiziert, bestohlen und beim ersten Wort der Klage unterdrückt, bestraft, verunglimpft, schikaniert, verfolgt, gezaust, verurteilt, gerichtet, deportiert, geopfert, verkauft und verraten, dabei noch gefoppt, genarrt, gekränkt und entehrt zu werden. Das heißt Regierung, das ist ihre Gerechtigkeit, das ist ihre Moral.“

—  Pierre Joseph Proudhon

Pierre Joseph Proudhon, zit. in Jürgen Alberts: "Wilder Mann Lauf", 2016, Edition Falkenberg, Seite 201 books.google https://books.google.de/books?id=Dr6wDAAAQBAJ&pg=PA201&dq=1841 (unbrauchbare Quelle, vgl. Wikiquote:Quellenangaben#Autopsieprinzip)
"Être gouverné, c'est être, à chaque opération, à chaque transaction, à chaque mouvement, noté, enregistré, recensé, tarifé, timbré, toisé, coté, cotisé, patenté, licencié, autorisé, apostillé, admonesté, empêché, réformé, redressé, corrigé. C'est, sous prétexte d'utilité publique, et au nom de l'intérêt général, être mis à contribution, exercé, rançonné, exploité, monopolisé, concussionné, pressuré, mystifié, volé ; puis, à la moindre résistance, au premier mot de plainte, réprimé, amendé, vilipendé, vexé, traqué, houspillé, assommé, désarmé, garrotté, emprisonné, fusillé, mitraillé, jugé, condamné, déporté, sacrifié, vendu, trahi, et pour comble, joué, berné, outragé, déshonoré. Voilà le gouvernement, voilà sa justice, voilà sa morale !" - :fr:s:Idée générale de la Révolution au dix-neuvième siècle/Épilogue
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„All my political ideas boil down to a similar formula: political federation or decentralization.“

—  Pierre Joseph Proudhon

Du principe Fédératif [Principle of Federation] (1863)
Kontext: All my economic ideas as developed over twenty-five years can be summed up in the words: agricultural-industrial federation. All my political ideas boil down to a similar formula: political federation or decentralization.

„Of what consequence to you, reader, is my obscure individuality? I live, like you, in a century in which reason submits only to fact and to evidence. My name, like yours, is truth-seeker.“

—  Pierre Joseph Proudhon

Quelle: What is Property? (1840), Ch. I: "Method Pursued in this Work. The Idea of a Revolution"
Kontext: Of what consequence to you, reader, is my obscure individuality? I live, like you, in a century in which reason submits only to fact and to evidence. My name, like yours, is truth-seeker. My mission is written in these words of the law: Speak without hatred and without fear; tell that which thou knowest! The work of our race is to build the temple of science, and this science includes man and Nature. Now, truth reveals itself to all; to-day to Newton and Pascal, tomorrow to the herdsman in the valley and the journeyman in the shop. Each one contributes his stone to the edifice; and, his task accomplished, disappears. Eternity precedes us, eternity follows us: between two infinites, of what account is one poor mortal that the century should inquire about him?
Disregard then, reader, my title and my character, and attend only to my arguments.

„To name a thing is easy: the difficulty is to discern it before its appearance.“

—  Pierre Joseph Proudhon

Quelle: What is Property? (1840), Ch. I: "Method Pursued in this Work. The Idea of a Revolution"
Kontext: To name a thing is easy: the difficulty is to discern it before its appearance. In giving expression to the last stage of an idea, — an idea which permeates all minds, which to-morrow will be proclaimed by another if I fail to announce it to-day, — I can claim no merit save that of priority of utterance. Do we eulogize the man who first perceives the dawn?
Yes: all men believe and repeat that equality of conditions is identical with equality of rights; that property and robbery are synonymous terms; that every social advantage accorded, or rather usurped, in the name of superior talent or service, is iniquity and extortion. All men in their hearts, I say, bear witness to these truths; they need only to be made to understand it.

„All men in their hearts, I say, bear witness to these truths; they need only to be made to understand it.“

—  Pierre Joseph Proudhon

Quelle: What is Property? (1840), Ch. I: "Method Pursued in this Work. The Idea of a Revolution"
Kontext: To name a thing is easy: the difficulty is to discern it before its appearance. In giving expression to the last stage of an idea, — an idea which permeates all minds, which to-morrow will be proclaimed by another if I fail to announce it to-day, — I can claim no merit save that of priority of utterance. Do we eulogize the man who first perceives the dawn?
Yes: all men believe and repeat that equality of conditions is identical with equality of rights; that property and robbery are synonymous terms; that every social advantage accorded, or rather usurped, in the name of superior talent or service, is iniquity and extortion. All men in their hearts, I say, bear witness to these truths; they need only to be made to understand it.

„I will explain therefore how, studying in the silence of my heart, and far from every human consideration, the mystery of social revolutions, God, the great unknown, has become for me an hypothesis, — I mean a necessary dialectical tool.“

—  Pierre Joseph Proudhon

Introduction
The Philosophy of Misery (1846)
Kontext: Tormented by conflicting feelings, I appealed to reason; and it is reason which, amid so many dogmatic contradictions, now forces the hypothesis upon me. A priori dogmatism, applying itself to God, has proved fruitless: who knows whither the hypothesis, in its turn, will lead us?
I will explain therefore how, studying in the silence of my heart, and far from every human consideration, the mystery of social revolutions, God, the great unknown, has become for me an hypothesis, — I mean a necessary dialectical tool.

„Now, if we are honest truth-seekers, we shall avoid disputes about words.“

—  Pierre Joseph Proudhon

Quelle: What is Property? (1840), Ch. V: "Psychological Explanation of the Idea of Justice and Injustice, and the Determination of the Principle of Government and of Right," Part 2: Characteristics of Communism and of Property
Kontext: Communism is inequality, but not as property is. Property is the exploitation of the weak by the strong. Communism is the exploitation of the strong by the weak. In property, inequality of conditions is the result of force, under whatever name it be disguised: physical and mental force; force of events, chance, fortune; force of accumulated property, &c. In communism, inequality springs from placing mediocrity on a level with excellence. This damaging equation is repellent to the conscience, and causes merit to complain; for, although it may be the duty of the strong to aid the weak, they prefer to do it out of generosity, — they never will endure a comparison. Give them equal opportunities of labor, and equal wages, but never allow their jealousy to be awakened by mutual suspicion of unfaithfulness in the performance of the common task.
Communism is oppression and slavery. Man is very willing to obey the law of duty, serve his country, and oblige his friends; but he wishes to labor when he pleases, where he pleases, and as much as he pleases. He wishes to dispose of his own time, to be governed only by necessity, to choose his friendships, his recreation, and his discipline; to act from judgment, not by command; to sacrifice himself through selfishness, not through servile obligation. Communism is essentially opposed to the free exercise of our faculties, to our noblest desires, to our deepest feelings. Any plan which could be devised for reconciling it with the demands of the individual reason and will would end only in changing the thing while preserving the name. Now, if we are honest truth-seekers, we shall avoid disputes about words.
Thus, communism violates the sovereignty of the conscience, and equality: the first, by restricting spontaneity of mind and heart, and freedom of thought and action; the second, by placing labor and laziness, skill and stupidity, and even vice and virtue on an equality in point of comfort. For the rest, if property is impossible on account of the desire to accumulate, communism would soon become so through the desire to shirk.

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