
„Bildung des Geistes ohne Bildung des Herzens ist keine Bildung.“
Education is not preparation for life; education is life itself.
This is a paraphrase of an idea that Dewey expressed using other words in My Pedagogic Creed (1897) and Democracy and Education (1916); it is widely misattributed to Dewey as a quotation.
Cf. James William Norman, A Comparison of Tendencies in Secondary Education in England and the United States (New York: Teachers College, Columbia University, 1922), [//books.google.com/books?id=qrmgAAAAMAAJ&pg=PA140 p. 140] (emphasis added): "...there has for years been a strong and growing tendency in the United States under the leadership of Dewey, and more recently of Kilpatrick, to find an educational method correlative of democracy in society with the belief that education is life itself rather than a mere preparation for life, and that practice in democratic living is the best preparation for democracy."
Misattributed
Variante: Education is a social process; education is growth; education is not preparation for life but is life itself.
„Bildung des Geistes ohne Bildung des Herzens ist keine Bildung.“
„Eines von den Zielen in der Bildung sollte sein, zu lehren, dass das Leben kostbar ist.“
„Die Kunst ist der Übergang aus der Natur zur Bildung, und aus der Bildung zur Natur“
Widmunung im Hyperion für Prinzessin Auguste von Hessen-Homburg, zitiert nach: Friedrich Hölderlin, Sämtliche Werke >Frankfurter Ausgabe<, Band 20, Hrsg. D. E. Sattler, Stroemfeld Verlag, Frankfurt am Main/Basel 2008, ISBN 978-3-87877-603-1, S. 84,
Geschichte eines Braminen. Aus: Der Schatten eines Traumes. Hrsg. von Christa Wolf. Berlin: Buchverlag Der Morgen. 1979. S. 150
brand eins, Nr. 01/2011, S. 69 brandeins.de http://www.brandeins.de/magazin/freiraeume/der-preis-der-freiheit.html