Zitate von Neil Fligstein

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Neil Fligstein

Geburtstag: 23. Mai 1951

Neil David Fligstein ist ein US-amerikanischer Soziologe sowie Professor an der University of California, Berkeley. Er leitet das Center for Culture, Organization, and Politics am Institute for Research on Labour and Employment in Berkeley als Direktor. Bekannt wurde er über seine Arbeiten im Bereich der Wirtschaftssoziologie und der Politischen Soziologie. Insbesondere ist er Fachmann für Organisationssoziologie. In seinen Forschungen wandte er sich auch den Fragen der Entwicklung der Europäischen Union und einer europäischen Identität zu. Die Wirtschaftssoziologie beeinflusste er stark durch sein Konzept „Markt als Politik“, das er auf theoretischen Grundlagen von Harrison White und Pierre Bourdieu zu einem eigenen Ansatz fortentwickelte. Darin behandelte er Prozesse der Entstehung neuer Märkte und die Rolle, die Unternehmenspolitiken spielen. Wikipedia

Zitate Neil Fligstein

„A conception of control is simultaneously a worldview that allows actors to interpret the actions of others and a reflection of how the market is structured.“

—  Neil Fligstein

Quelle: Markets as politics: A political-cultural approach to market institutions, 1996, p. 658
Kontext: Conceptions of control refer to understandings that structure perceptions of how a market works and that allow actors to interpret their world and act to control situations. A conception of control is simultaneously a worldview that allows actors to interpret the actions of others and a reflection of how the market is structured. Conceptions of control reflect market-specific agreements between actors in firms on principles of internal organization (i. e., forms of hierarchy), tactics for competition or cooperation, and the hierarchy or status ordering of firms in a given market. The state must ratify, help to create, or at the very least, not oppose a conception of control.

„their actors choose a course of action depending on what their competitors do.“

—  Neil Fligstein

Quelle: The transformation of corporate control, 1993, p. 33

„The social structures of markets and the internal organisation of firms are best viewed as attempts to mitigate the effects of competition with other firms.“

—  Neil Fligstein

Quelle: Markets as politics: A political-cultural approach to market institutions, 1996, p. 657

„All large organizations have an internal power struggle over the goals and resources of the organization…. In the largest firms, there are two bases of control : formal ownership and authority. Those who own the firm control by virtue of ownership. Authority relations embedded in the organizational structure legitimate how managers can control organizations.“

—  Neil Fligstein

Quelle: The transformation of corporate control, 1993, p. 10 ; As cited in: François L'Italien, BÉHÉMOTH CAPITAL. Contribution à une théorie dialectique de la financiarisation de la grande corporation. Université Laval, 2012. p. 147 (Many of the following quotes came from this source)

„Younger and smaller firms would be more likely to adopt the MDF (Multidivisional Form) than older and larger ones.“

—  Neil Fligstein

Fligstein, Neil. "The spread of the multidivisional form among large firms, 1919-1979." Advances in Strategic Management 17 (1985): 55-78.

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